W lutym tego roku przeprowadziliśmy ewaluację wewnętrzną dotyczącą wyznawanych wartości i ich realizacji w naszej szkole. Uczestniczyli w niej uczniowie, rodzice oraz nauczyciele.
- Cele badania były następujące:
- Określenie jakie wartości są najważniejsze dla poszczególnych grup,
- Pozyskanie informacji o procesie ustalania wartości realizowanych przez szkołę,
- Określenie działań, które należy realizować w szkole
- Satysfakcja z dotychczas prowadzonych działań
Otrzymano następujące wnioski:
- Zarówno nauczyciele, jak i rodzice wskazują, że wartością najbardziej realizowaną w szkole jest zdobywanie wiedzy. Nieco inaczej sytuację tę widzą uczniowie, którzy wskazują na współpracę.
- Uczniowie i rodzice nie wiedzą, jak ustalono wartości, którymi kieruje się szkoła. Uznają, że wyłaniają się one samoistnie. Nauczyciele wskazują dokumentację.
- Większość nauczycieli stwierdziła, że konsultowała działania pod względem pożądanych wartości zarówno z uczniami, jak i rodzicami, jednak druga strona nie jest tego pewna.
- Wszyscy nauczyciele byli pewni, że uwzględnili propozycję uczniów i rodziców w swoich działaniach. Uczniowie i rodzicie nie byli tego pewni.
- Część zaplanowanych dział była niemożliwa do realizacji w warunkach pandemii. W wypowiedziach zaistniała ogromna potrzeba powrotu do działań sprzed tego czasu. Szczególnie dużą potrzebę widać w obszarze wycieczek długoterminowych tj. Wyjazdy zagraniczne czy na żagle.
- Najciekawsze wydarzenia w szkole to, te, które wiążą się z przełamaniem rutyny. Wskazuje się na wyjścia, wycieczki i projekty realizowane pona szkołą. Istotne dla wszystkich grup jest również wchodzenie w kontakt z osobami niezwiązanymi na co dzień z działaniami szkoły.
- Odpowiedzi wskazują na potrzebę uatrakcyjnienia życia szkolnego. Kontynuowanie zajęć aktywizujących takich, jak działania praktyczne, warsztaty, projekty międzyprzedmiotowe, gier i zabaw podczas zajęć.
- Większość działań aktualnie prowadzonych przez szkołę została wskazana do kontynuowania w przyszłym roku szkolnym przez ponad 50% osób.