Propozycje zabaw wspomagających koncentrację

Drogi Rodzicu! Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko łatwo się rozprasza, jest pobudzone, nie może się skupić na wykonywanych zadaniach, wesprzyj je i zachęcaj do ćwiczeń, które znajdziesz niżej.

  • Wyraz na ostatnią literę poprzedniego – podajemy dziecku wyraz, a ono musi podać taki, który będzie zaczynać się na ostatnią literę tego wyrazu.
  • Gra MEMORY – polega na tym, że trzeba zapamiętać pary odwróconych obrazków i odnaleźć je. Obrazki można tworzyć wspólnie!
  • Selekcjonowanie i sortowanie – to wszelkie zabawy, w których dziecko ma za zadanie skategoryzować przedmioty, a następnie pogrupować je zgodnie z funkcją/kształtem/kolorem etc.
  • Wspólne czytanie – czytamy z dzieckiem na zmianę; w trakcie czytania dziecko śledzi palcem poszczególne linijki.
  • Klaśnij, kiedy usłyszysz – zadaniem dziecka jest klaśnięcie w dłonie na dźwięk ustalonego wcześniej słowa.
  • Odtwarzanie rytmu – powtarzanie konkretnej kombinacji dzięków przy użyciu dłoni, stóp oraz wszelkiego rodzaju instrumentów.
  • Rysowanie na plecach – rodzic rysuje na plecach dziecka określony kształt, literę lub cyfrę. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co rodzic narysował.
  • Zgadnij, co się zmieniło – pokazujemy dziecku przedmioty lub obrazki ułożone w określony sposób. Dziecko przygląda się ich układowi, zapamiętuje je i zamyka oczy. W tym czasie rodzic wprowadza jakąś zmianę, a dziecko odgaduje, co się zmieniło.
  • Różnice – zadaniem dziecka jest odnalezienie różnic pomiędzy dwoma obrazkami.
  • „Idziemy na zakupy…”– wspólne tworzenie listy zakupów. Rodzic może zapisać je na kartce, a dziecko stara się zapamiętać jak najwięcej produktów z tej listy. Podczas zakupów w sklepie rodzic sprawdza, ile produktów dziecko zapamiętało.
  • „Mucha” – rysujemy kwadrat składający się z 9 pól. Mucha rozpoczyna swoją podróż ze środkowego pola. Następnie mówimy powoli, gdzie kieruje się mucha, a zadaniem dziecka jest uważne śledzenie jej ruchu oraz zareagowanie, kiedy wyjdzie poza jego granice.
  • Puzzle, krzyżówki, łamigłówki i wszelkiego rodzaju układanki – doskonale pobudzają myślenie, wyobraźnię, wzbogacają słownictwo, poprawiają koordynację wzrokowo-ruchową.

Propozycje aktywności dla dzieci z obniżonym poziomem graficznym

Drogi Rodzicu! Jeśli Twoje dziecko pisze i rysuje niestarannie, pomóż mu i zachęć do ćwiczeń, które znajdziesz niżej. Baw się razem z nim i ciesz wspólnie spędzonymi chwilami.

Ćwiczenia usprawniające całą rękę (rozluźniają napięcie mięśni ramienia i przedramienia)

  • Krążenie wyprostowanymi ramionami z boku do przodu i do tyłu (małe i duże kółka).
  • Obroty wyprostowanych w łokciach ramion z przodu do środka i na zewnątrz (wielkie koła mają się przecinać na linii środkowej ciała, ręce na wysokości barków).
  • Krążenie ramionami złożonymi w skrzydełka (dłonie na barkach) do przodu i do tyłu.
  • Pływanie „na sucho” – wykonywanie rękoma ruchów jak przy pływaniu motylkiem, kraulem lub żabką.
  • Wymachy ramion. Faliste ruchy ramion – naśladowanie lotu ptaków.
  • Rytmiczne podnoszenie barków jednocześnie i na zmianę.
  • Rysowanie patykiem na piasku lub kredą, kredkami czy mazakami na dużym arkuszu papieru. Pokrywanie dużych płaszczyzn farbami, kredkami, mazakami.

Ćwiczenia manualne (usprawniają małe ruchy ręki: dłoni, nadgarstka i palców)

  • Naprzemienne zaciskanie i prostowanie dłoni (kciuki pozostają na zewnątrz).
  • Ściskanie przedmiotów o różnej strukturze i twardości.
  • Dociskanie do siebie złożonych dłoni.
  • Przyciskanie do siebie 3 palców: wskazującego, środkowego i kciuka (wzmacnianie chwytu pisarskiego).
  • Krążenia nadgarstków w obie strony.
  • Potrząsanie palcami.
  • Spacery palcami po stole.
  • Naśladowanie gry na pianinie.
  • Konstruowanie z klocków.
  • Nawlekanie korali, przewlekanie sznurowadeł, sznurków.
  • Malowanie palcami.
  • Lepienie z gliny, plasteliny, modeliny, masy solnej.
  • Wycinanie i wydzieranie.
  • Robienie kul z makulatury i rzucanie nimi do celu.
  • Przypinanie i zdejmowanie klipsów bieliźnianych np. na brzegu pudełka.

Ćwiczenia graficzne (usprawniają drobne ruchy ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu)

  • Pogrubianie konturów figur geometrycznych, szlaczków, obrazków.
  • Kreślenie linii poziomych, pionowych, kolistych, falistych, zamkniętych i otwartych.
  • Rysowanie po śladzie.
  • Łączenie liniami wyznaczonych punktów.
  • Kalkowanie rysunków.
  • Wypełnianie kolorem konturów różnych obrazków.
  • Pisanie szlaczków literopodobnych w liniaturze.