Propozycje zabaw wspomagających koncentrację
Drogi Rodzicu! Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko łatwo się rozprasza, jest pobudzone, nie może się skupić na wykonywanych zadaniach, wesprzyj je i zachęcaj do ćwiczeń, które znajdziesz niżej.
- Wyraz na ostatnią literę poprzedniego – podajemy dziecku wyraz, a ono musi podać taki, który będzie zaczynać się na ostatnią literę tego wyrazu.
- Gra MEMORY – polega na tym, że trzeba zapamiętać pary odwróconych obrazków i odnaleźć je. Obrazki można tworzyć wspólnie!
- Selekcjonowanie i sortowanie – to wszelkie zabawy, w których dziecko ma za zadanie skategoryzować przedmioty, a następnie pogrupować je zgodnie z funkcją/kształtem/kolorem etc.
- Wspólne czytanie – czytamy z dzieckiem na zmianę; w trakcie czytania dziecko śledzi palcem poszczególne linijki.
- Klaśnij, kiedy usłyszysz – zadaniem dziecka jest klaśnięcie w dłonie na dźwięk ustalonego wcześniej słowa.
- Odtwarzanie rytmu – powtarzanie konkretnej kombinacji dzięków przy użyciu dłoni, stóp oraz wszelkiego rodzaju instrumentów.
- Rysowanie na plecach – rodzic rysuje na plecach dziecka określony kształt, literę lub cyfrę. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co rodzic narysował.
- Zgadnij, co się zmieniło – pokazujemy dziecku przedmioty lub obrazki ułożone w określony sposób. Dziecko przygląda się ich układowi, zapamiętuje je i zamyka oczy. W tym czasie rodzic wprowadza jakąś zmianę, a dziecko odgaduje, co się zmieniło.
- Różnice – zadaniem dziecka jest odnalezienie różnic pomiędzy dwoma obrazkami.
- „Idziemy na zakupy…”– wspólne tworzenie listy zakupów. Rodzic może zapisać je na kartce, a dziecko stara się zapamiętać jak najwięcej produktów z tej listy. Podczas zakupów w sklepie rodzic sprawdza, ile produktów dziecko zapamiętało.
- „Mucha” – rysujemy kwadrat składający się z 9 pól. Mucha rozpoczyna swoją podróż ze środkowego pola. Następnie mówimy powoli, gdzie kieruje się mucha, a zadaniem dziecka jest uważne śledzenie jej ruchu oraz zareagowanie, kiedy wyjdzie poza jego granice.
- Puzzle, krzyżówki, łamigłówki i wszelkiego rodzaju układanki – doskonale pobudzają myślenie, wyobraźnię, wzbogacają słownictwo, poprawiają koordynację wzrokowo-ruchową.
Propozycje aktywności dla dzieci z obniżonym poziomem graficznym
Drogi Rodzicu! Jeśli Twoje dziecko pisze i rysuje niestarannie, pomóż mu i zachęć do ćwiczeń, które znajdziesz niżej. Baw się razem z nim i ciesz wspólnie spędzonymi chwilami.
Ćwiczenia usprawniające całą rękę (rozluźniają napięcie mięśni ramienia i przedramienia)
- Krążenie wyprostowanymi ramionami z boku do przodu i do tyłu (małe i duże kółka).
- Obroty wyprostowanych w łokciach ramion z przodu do środka i na zewnątrz (wielkie koła mają się przecinać na linii środkowej ciała, ręce na wysokości barków).
- Krążenie ramionami złożonymi w skrzydełka (dłonie na barkach) do przodu i do tyłu.
- Pływanie „na sucho” – wykonywanie rękoma ruchów jak przy pływaniu motylkiem, kraulem lub żabką.
- Wymachy ramion. Faliste ruchy ramion – naśladowanie lotu ptaków.
- Rytmiczne podnoszenie barków jednocześnie i na zmianę.
- Rysowanie patykiem na piasku lub kredą, kredkami czy mazakami na dużym arkuszu papieru. Pokrywanie dużych płaszczyzn farbami, kredkami, mazakami.
Ćwiczenia manualne (usprawniają małe ruchy ręki: dłoni, nadgarstka i palców)
- Naprzemienne zaciskanie i prostowanie dłoni (kciuki pozostają na zewnątrz).
- Ściskanie przedmiotów o różnej strukturze i twardości.
- Dociskanie do siebie złożonych dłoni.
- Przyciskanie do siebie 3 palców: wskazującego, środkowego i kciuka (wzmacnianie chwytu pisarskiego).
- Krążenia nadgarstków w obie strony.
- Potrząsanie palcami.
- Spacery palcami po stole.
- Naśladowanie gry na pianinie.
- Konstruowanie z klocków.
- Nawlekanie korali, przewlekanie sznurowadeł, sznurków.
- Malowanie palcami.
- Lepienie z gliny, plasteliny, modeliny, masy solnej.
- Wycinanie i wydzieranie.
- Robienie kul z makulatury i rzucanie nimi do celu.
- Przypinanie i zdejmowanie klipsów bieliźnianych np. na brzegu pudełka.
Ćwiczenia graficzne (usprawniają drobne ruchy ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu)
- Pogrubianie konturów figur geometrycznych, szlaczków, obrazków.
- Kreślenie linii poziomych, pionowych, kolistych, falistych, zamkniętych i otwartych.
- Rysowanie po śladzie.
- Łączenie liniami wyznaczonych punktów.
- Kalkowanie rysunków.
- Wypełnianie kolorem konturów różnych obrazków.
- Pisanie szlaczków literopodobnych w liniaturze.