ZASADY
WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA,
KLASYFIKOWANIA I
PROMOWANIA UCZNIÓW
ORAZ PRZEPROWADZANIA
SPRAWDZIANU I EGZAMINU
W Zespole Szkół
Podstawowej Nr 10 i Gimnazjum Nr 27 STO
w Warszawie
Art.1.
1. Zasady zostały opracowane zgodnie z Rozporządzeniem MEN w art. 22 ust.2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 2572, z późniejszymi zmianami )
Art.2.
Cel
i podstawowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania.
1) Ocenianiu podlegają:
a) osiągnięcia edukacyjne ucznia
b) zachowanie ucznia
2) Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
3) Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli i uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia i norm etycznych.
4) Celami oceniania wewnątrzszkolnego są ponadto:
a) zwięzłe i trafne poinformowanie ucznia, jego rodziców lub prawnych opiekunów o poziomie osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
b) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju
c) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu
d) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się i zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej
5) Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a) formułowanie przez nauczyciela wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych rocznych ( semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
b) ustalenie kryteriów oceniania zachowania
c) ustalenie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
d) ocenianie bieżące i ustalenie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
e) ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
f) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych
g) ustalenie warunków przekazywania rodzicom ( prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce
6) Niezawisłym podmiotem oceniania uczniów jest nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a w ocenianiu zachowania – wychowawca klasy.
7) Ocenianie wewnątrzszkolne jest procesem, w którym wyróżnia się:
a) ocenianie bieżące, polegające na ustaleniu ocen cząstkowych osiągnięć edukacyjnych ucznia na bieżąco i systematycznie. Przyjmuje się następujące sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia:
- pisemne prace klasowe,
- pisemne sprawdziany wiadomości i umiejętności,
- testy,
- kartkówki,
- odpowiedzi ustne,
- zadania praktyczne (dotyczy: plastyki, muzyki, informatyki, wychowania fizycznego),
- prace domowe (pisemne i ustne),
- aktywność na zajęciach lekcyjnych,
- osiągnięcia w konkursach i olimpiadach przedmiotowych
b) ocenianie dla potrzeb klasyfikacji śródrocznej przeprowadzane na koniec pierwszego semestru, polegające na ustalaniu oceny, wynikającej z ocen bieżących wystawianych uczniowi w danym semestrze, w tym z prac klasowych i testów (dotyczy wszystkich przedmiotów nauczania), mających kluczowe znaczenie w ocenie wiadomości i umiejętności ucznia z danego przedmiotu. W razie uporczywego opuszczania przez ucznia prac klasowych i testów, co nie pozwala ocenić jego wiadomości i umiejętności realizowanych w ciągu semestru lub całego roku szkolnego, nie może on otrzymać oceny semestralnej lub końcoworocznej wyższej niż dostateczna.
c) ocenianie dla potrzeb klasyfikacji końcoworocznej polegające na analogicznym jak przy klasyfikacji śródrocznej ustaleniu oceny, która powinna być obiektywną miarą odpowiednich osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym.
8) Uczeń oceniany jest z zajęć edukacyjnych i zachowania oddzielnie za I i za II semestr roku szkolnego. Oceny uzyskane przez ucznia za I i II semestr są podstawą do wystawieniu rocznej oceny z zajęć edukacyjnych i zachowania.
9) Ocena końcoworoczna nie może być wyższa o dwie noty od oceny uzyskanej przez ucznia za I lub II semestr (np. ocena dobra na semestr wyklucza otrzymanie oceny celującej na koniec roku szkolnego)
10) Ocena klasyfikacyjna końcoworoczna i semestralna nie może zostać poprawiona na wniosek ucznia lub rodzica, jeśli została wystawiona zgodnie z przyjętym w szkole trybem wystawiania oceny.
11) Minimalna ilość ocen cząstkowych - 3, stanowi warunek wystawienia klasyfikacyjnej oceny semestralnej
12) Ocena semestralna i końcoworoczna jest podsumowaniem pracy ucznia i wynika z ocen wystawionych mu w czasie trwania całego semestru. Nie ma możliwości jednorazowego poprawienia oceny na koniec semestru w formie pracy, zaliczenia, prezentacji, projektu czy tp.
13) Śródroczne i końcoworoczne oceny klasyfikacyjne nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.
14) Oceny bieżące oraz klasyfikacyjne oceny śródroczne i końcoworoczne, będące miarą osiągnięć edukacyjnych ucznia, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się w stopniach wg następującej jednolitej skali:
a) stopień celujący – 6;
b) stopień bardzo dobry – 5;
c) stopień dobry – 4;
d) stopień dostateczny – 3;
e) stopień dopuszczający – 2;
f) stopień niedostateczny – 1.
15) Ustalone przez nauczyciela oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia są ostateczne z wyjątkiem końcoworocznej ( semestralnej) klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej, która może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, możliwość którego określa art. 6
16) Błędy w pracy ucznia wynikające z dysgrafii i dysleksji nie wpływają na obniżenie oceny z przedmiotu.
17) W klasach I – III szkoły podstawowej ocena osiągnięć edukacyjnych ucznia jest oceną opisową.
18) Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali:
a) zachowanie wzorowe;
b) zachowanie bardzo dobre;
c) zachowanie dobre
d) zachowanie poprawne;
e) zachowanie nieodpowiednie.
f) zachowanie naganne
19 . Ocena
klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
a)
oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
b)
promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z
zastrzeżeniem ust. 20 i 21.
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
c) dbałość o honor i tradycje szkoły
d) dbałość o piękno mowy ojczystej
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
g) okazywanie szacunku dorosłym
a)
jeżeli w wyniku
klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny
klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo
najwyższej (semestrze programowo najwyższym) i roczne (semestralne) oceny
klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja
zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) w
szkole danego typu, z uwzględnieniem ust. 28, uzyskał oceny klasyfikacyjne z
zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem ust. 20 i 21
b) w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum – jeśli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, z zastrzeżeniem art.10 ust.2 i art. 10 ust. 19
Art.
3.
Zasady
przeprowadzania sprawdzianów, testów i prac klasowych
oraz zasady
poprawiania oceny z tych prac
6. Jeśli z ważnych przyczyn losowych uczeń nie może pisać w obowiązkowym terminie sprawdzianu, pracy klasowej czy testu to zobowiązany jest do jego napisania w terminie ustalonym przez nauczyciela (ustala się jeden termin napisania pracy przez ucznia nieobecnego na terminie obowiązkowym)
Art.
4.
Zasady
klasyfikowania uczniów.
1. Zarówno w szkole podstawowej jak i w gimnazjum wprowadza się:
1. klasyfikacje śródroczną przed zakończeniem zajęć edukacyjnych pierwszego semestru,
2. klasyfikację końcoworoczną przed zakończeniem zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym
2. Klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna jest przeprowadzana odrębnie i niezależnie dla każdego z zajęć edukacyjnych objętych planem nauczania, a ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia.
3. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na podstawie opinii i wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
4. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna (semestralna ) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
5. Klasyfikacja roczna w klasach I –III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
6. W klasach I –III szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową
7. W klasach I – III szkoły podstawowej śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest oceną opisową
8. Na miesiąc przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów) o prognozowanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej (semestralnej) ocenie klasyfikacyjnej zachowania. Prognozowane oceny otrzymuje uczeń i rodzice na piśmie, w czasie zebrania klasowego. Rodzic podpisuje przyjęcie do wiadomości ocen prognozowanych zapisanych w dzienniku.
9. Klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej zachowania.
10. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej ( semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
11. Uczeń, który nie może być klasyfikowany (lub nie zdał odpowiedniego egzaminu klasyfikacyjnego) na koniec I semestru, nie może być klasyfikowany na koniec roku szkolnego.
12. W razie nieobecności nieusprawiedliwionych zgodę na egzamin klasyfikacyjny może wyrazić rada pedagogiczna, jeżeli uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) o taką zgodę poproszą.
13. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
14. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w trybie i terminach określonych w art.7.
15. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowe, uczeń który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych wypadkach (choroba, trudna sytuacja rodzinna lub inne zdarzenie losowe) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzaminy poprawkowe z dwóch zajęć edukacyjnych, jeżeli uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) o takie egzaminy proszą.
16. Tryb i terminy egzaminów poprawkowych określone są w art.6.
17. Śródroczne i roczne ( semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne, obowiązkowe zajęcia edukacyjne a śródroczną i roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po uzyskaniu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
18. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem ust. 19
19. Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
20. W przypadku stwierdzenia, ze roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
c)
w przypadku
rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych –
przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i
ustnej, oraz ustala roczną ( semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć
edukacyjnych
d) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
21. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust.20 pkt a uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami ( prawnymi opiekunami)
1. W skład komisji wchodzą:
a) w przypadku ustalenia rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji.
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne
b) w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji.
- wychowawca klasy
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie
- pedagog
- psycholog
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego
- przedstawiciel rady rodziców
22. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęcia edukacyjnego oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od oceny ustalonej przez odpowiedniego nauczyciela lub wychowawcę. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna z wyjątkiem niedostatecznej rocznej ( semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem art.4 ust. 15
23. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a) w przypadku rocznej ( semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
- skład komisji
- termin sprawdzianu
- zadania ( pytania) sprawdzające
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę
a) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
- skład komisji
- termin posiedzenia komisji
- wynik głosowania
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
24. Do protokółu, o którym jest mowa w ust.24 pkt a, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
25. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 20 pkt a w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
26. Przepisy ust. 19 – 26 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej ( semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
27. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Art.
5.
Warunki promowania uczniów.
Art.
6.
Egzamin
poprawkowy.
a) przewodniczący komisji, którym jest dyrektor szkoły albo nauczyciel, zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze
b) egzaminator, którym jest nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) członek komisji, którym jest nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
a) przedmiot egzaminu i nazwisko egzaminowanego ucznia,
b) termin egzaminu i czas jego trwania,
c) pytania egzaminacyjne,
d) skład komisji egzaminacyjnej,
e) wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję.
Do protokołu dołącza się pisemną pracę ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
Art.
7.
Egzamin
klasyfikacyjny.
a) realizują indywidualny tok nauczania określony odrębnymi przepisami,
b) spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
a) przewodniczący, którym jest dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze stanowisko
b) nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania
a) imiona i nazwiska nauczycieli, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego dla ucznia, o którym jest mowa w ust. 5 pkt. b – skład komisji
b) termin egzaminu oraz czas jego trwania,
c) zadania ( ćwiczenia) egzaminacyjne
d) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny
Do protokołu dołącza się pisemną prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, w którym wpisuje się datę egzaminu klasyfikacyjnego oraz ocenę z tego egzaminu.
Art.
8.
Okoliczności
procesu oceniania i klasyfikowania.
1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów)
3. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne, a także protokoły z egzaminów klasyfikacyjnych lub poprawkowych, uczeń i jego rodzice (opiekunowie prawni) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli lub przez dyrektora szkoły.
4. Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić. Uzasadnione i skomentowane powinny być w szczególności śródroczne i końcoworoczne oceny klasyfikacyjne, oceny pisemnych prac kontrolnych oraz oceny zachowania.
5. Na wniosek ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemnie prace kontrolne oraz inną dokumentację dotycząca oceniania ucznia jest udostępniona uczniowi lub jego rodzicom ( prawnym opiekunom)
6. Jeżeli klasyfikacja śródroczna wskazuje, że poziom ucznia uniemożliwia lub istotnie utrudnia kontynuowanie nauki w klasie, szkoła stworzy uczniowi, w miarę swoich możliwości i po rozpatrzeniu celowości pomocy, szansę uzupełnienia braków.
1. Na wniosek nauczyciela poszczególnych zajęć edukacyjnych, wychowawcy, psychologa szkolnego i po jego akceptacji przez radę pedagogiczną uczeń może otrzymać pomoc w takich formach jak:
a) doraźne konsultacje z nauczycielem poszczególnych zajęć edukacyjnych,
b) wielopoziomowa praca na lekcji, dostosowana do możliwości ucznia,
c) pomoc koleżeńska organizowana przez wychowawców w porozumieniu z nauczycielami poszczególnych zajęć edukacyjnych.
7. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
a) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych ( semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
b) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
c) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych
8. Nauczyciel jest zobowiązany indywidualizować wymagania edukacyjne, dostosowując je do poziomu rozwoju i możliwości uczenia się poszczególnych uczniów. Powinien podwyższyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia zdolnego lub wykazującego zdolności do określonego przedmiotu, szczególnie zaś obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do uczniów, u których poradnia psychologiczno – pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna stwierdziła pisemnie specyficzną trudność uczenia się i określony deficyt rozwojowy.
9. Przy ustalaniu oceny z muzyki, plastyki, informatyki (techniki) wychowania fizycznego – jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi – należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. Same osiągnięcia ucznia i ich bezwzględny poziom mają dla oceny znaczenie drugorzędne.
10. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły zwalnia ucznia, na czas określony, z zajęć wychowania fizycznego, informatyki, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza. W razie zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”. Zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego nie ma negatywnego wpływu na promocję ucznia.
11. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboka dyslekcją rozwojową z drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”
Art.
9.
Tryb
wystawiania i kryteria ocen zachowania.
1. Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, udziale w życiu klasy i środowiska, postawach wobec kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób.
2. Uczeń szkoły podstawowej i gimnazjum powinien:
a) swoim zachowaniem nie przeszkadzać i nie szkodzić innym,
b) nie hałasować, do szkoły wchodzić i wychodzić z niej spokojnie, przestrzegając zasad bezpieczeństwa,
c) w sposób odpowiedzialny korzystać z mienia szkoły, dbając o wspólne dobro: książki, sprzęt klasowy, środki dydaktyczne, urządzenia szkolne itp.,
d) dbać o dobrą opinię szkoły, nie tylko na jej terenie,
e) troszczyć się o środowisko naturalne i nie dopuszczać do jego dewastacji,
f) zapracować na pozytywną opinię o sobie oraz nigdy nie zapominać o tym, że wymaga to stałej samokontroli i wewnętrznej dyscypliny,
g) szanować zdrowie swoje i innych, dbać o higienę osobistą, nie palić papierosów, nie spożywać napojów alkoholowych,
h) ciągle dążyć do osiągania lepszych ocen i poszerzania swojej wiedzy,
i) pomagać kolegom, którzy tej pomocy potrzebują,
j) nie narażać siebie na negatywne uwagi nauczycieli, pracowników szkoły i nie prowokować kolegów do zachowań mogących ich sprowokować,
k) na terenie szkoły i poza nią zachowywać się kulturalnie; nie używać wulgaryzmów,
l) usprawiedliwiać nieobecności i spóźnienia,
m) uczestniczyć aktywnie w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,
n) być asystentem wychowawcy i nauczycieli, chętnie pomagając w organizowaniu lekcji i innych wspólnych zajęć,
o) odważnie wyrażać opinie na temat spraw dziejących się wokół i włączać się w życie szkoły,
p) respektować decyzje dyrekcji i Rady Pedagogicznej,
q) szanować innych, swoich kolegów oraz samego siebie, postępując zawsze godnie, honorowo i zgodnie z własnym sumieniem i przekonaniami.
3. Na początku roku szkolnego wychowawca jest zobowiązany jasno przedstawić uczniowi:
a) kto i w jaki sposób proponuje oceny zachowania (samoocena, ocena klasy, ocena nauczycieli; wychowawca),
b) jakie są kryteria poszczególnych ocen zachowania.
4. Ocenę zachowania ustala wychowawca (uwzględniając samoocenę ucznia); ocenę zespołu; nauczycieli, na tydzień przed klasyfikacją śródroczną i końcoworoczną.
5. Ocena zachowania może ulec zmianie w czasie posiedzenia rady pedagogicznej w razie, gdy zaistnieją nowe okoliczności, które nie były brane pod uwagę w czasie ustalania oceny, ale tylko przy aprobacie wychowawcy.
6. Oceny zachowania końcoworoczne są ocenami uwzględniającymi zachowanie uczniów w całym roku szkolnym.
7. W uzasadnionych wychowawczo sytuacjach (psychiczne predyspozycje ucznia, postawa wobec stawianych mu zarzutów, sporadyczność przewinień, widoczna poprawa zachowania), uwzględniając najlepszą znajomość wychowanka, przyznaje się wychowawcy prawo do podniesienia oceny, mimo, że uczeń nie spełnia wszystkich wymaganych przy danej ocenie kryteriów.
|
|
Ocena
zachowania uwzględnia w szczególności: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1)
funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym ( stosunek do obowiązków
szkolnych, zaangażowanie w życie klasy i szkoły) |
|
|
|||||
|
|
2) przestrzeganie
zasad kultury i współżycia społecznego. |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ZAKRES |
KATEGORIA |
KRYTERIA OCEN ZACHOWANIA |
|
|
|||||
wzorowe |
bardzo dobre |
dobre |
poprawne |
nieodpowiednie |
naganne |
|
|
||
Kultura |
kultura |
wyróżnia się wysoką kulturą
osobistą wobec wszystkich pracowników szkoły, uczniów a także w swoim
środowisku;prezentuje taką postawę na wszystkich zajęciach organizowanych
przez szkołę, zawsze szanuje symbole narodowe i tradycje szkoły |
wyróżnia się kulturą osobistą wobec wszystkich
pracowników szkoły, uczniów a także w swoim środowisku;prezentuje taką
postawę na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę, szanuje symbole
narodowe i tradycje szkoły |
cechuje go kultura osobista
i kultura zachowań wobec wszystkich pracowników szkoły i uczniów, prezentuje
taką postawę na zajęciach
organizowanych przez szkołę, szanuje symbole narodowe i tradycje
szkoły |
cechuje go kultura osobista
i kultura zachowań wobec osób
dorosłych i kolegów, zdarzają mu się sporadyczne niewłaściwe zachowania, ale
reaguje na zwróconą mu uwagę przez nauczyciela we właściwy sposób |
jego zachowanie nie zawsze
jest właściwe wobec dorosłych i kolegów, cechuje go niska kultura osobista, zachowuje
się lekceważąco wobec symboli narodowych i tradycji szkoły, w sytuacjach
niewłaściwego zachowania z własnej inicjatywy nie przeprosi i nie zawsze
reaguje na zwracaną mu uwagę ( lub reaguje w sposób niewłaściwy) |
cechuje go niska kultura
osobista, używa wulgarnych gestów, słownictwa w stosunku do kolegów i osób
dorosłych, jego zachowanie narusza powszechnie przyjęte normy, mimo
oddziaływań wychowawczych nie zmienia prezentowanych zachowań |
|
|
wygląd |
zawsze dba o swój wygląd zewnętrzny,
ubiera się adekwatnie do sytuacji i miejsca: na co dzień ubiera się schludnie
i estetycznie, w dni uroczyste przychodzi w stroju galowym |
dba o swój wygląd
zewnętrzny, ubiera się adekwatnie do sytuacji i miejsca, przestrzegając zasad
zapisanych w regulaminie szkoły dotyczącym tego punktu |
reaguje na uwagi
nauczyciela dotyczące odpowiedniego ubioru i wyglądu, upomniany poprawia go i
pamięta o tym w przyszłości |
z reguły niechętnie reaguje
na uwagi nauczyciela dotyczące odpowiedniego ubioru i wyglądu, ale upomniany
poprawia go i pamięta o tym w przyszłości |
niechętnie reaguje na uwagi
nauczyciela dotyczące odpowiedniego ubioru i wyglądu, upomniany nie poprawia
go mimo polecenia nauczyciela |
nie reaguje na uwagi
nauczyciela dotyczące odpowiedniego ubioru i wyglądu, upomniany nie poprawia
go mimo polecenia nauczyciela |
|
|
|
Kultura |
kultura |
zawsze dba o czystość
języka polskiego, nigdy nie używa wulgarnego słownictwa, obraźliwych gestów |
zawsze dba o czystość języka
polskiego, nie używa wulgarnego słownictwa, obraźliwych gestów |
dba o czystość języka
polskiego, nie używa wulgarnego
słownictwa, obraźliwych gestów |
zdarza mu się używać
wulgaryzmów, obraźliwych gestów, nie zawsze reaguje na zwracaną mu uwagę |
używa wulgaryzmów,
obraźliwych gestów, nie reaguje na zwracaną mu uwagę |
używa wulgaryzmów,
obraźliwych gestów, nie reaguje na zwracaną mu uwagę |
|
|
Zachowania |
postawy |
z własnej inicjatywy pomaga
innym, zawsze z szacunkiem odnosi się do innych, dostrzega ich potrzeby, nie
ma żadnych uwag o negatywnym zachowaniu w dzienniku, dzienniczku szkolnym,
zeszycie korespondencji |
z własnej inicjatywy lub na
prośbę nauczyciela pomaga innym, zawsze z szaczunkiem odnosi się do innych,
dostrzega ich potrzeby, nie ma uwag o
niewłaściwym zachowaniu w dzienniku, dzienniczku szkolnym, zeszycie
korespondencji |
poproszony o pomoc
chętnie pomaga, z szacunkiem odnosi
się do innych, dostrzega ich potrzeby, w przypadku sporadycznego,
niewłaściwego zachowania potrafi przeprosić i z własnej inicjatywy naprawić
swój błąd |
poproszony o pomoc, czasami
pomaga, ale sam nie wykazuje
inicjatywy na rzecz innych, w sytuacjach
niewłaściwego zachowania potrafi przeprosić i naprawić swój błąd po zwróceniu mu uwagi,
sporadycznie zdarzały mu się działania na szkodę innych, z reguły spełnia wymagania zawarte w
kryterium oceny dobrej, ale zdarzyła mu się sytuacja uwzględniona w kryterium
oceny nieodpowiedniej |
zdarza mu się mieć lekceważący
stosunek do pracowników szkoły i kolegów, naruszać ich godność osobistą,
prawa innych, znęca się fizycznie lub psychicznie, zachowanie zagraża
bezpieczeństwu innych |
ma lekceważący stosunek do
pracowników szkoły i kolegów, narusza ich godność osobistą, prawa innych,
znęca się fizycznie lub psychicznie, wdaje się w bójki i kłótnie, jego
zachowanie zagraża bezpieczeństwu innych, nie wykazuje poprawy mimo
zastosowanych środków zaradczych |
|
|
Zachowania |
udział |
aktywnie działa w
samorządzie klasowym i szkolnym, jest inicjatorem imprez klasowych i
szkolnych, aktywnie uczestniczy w ich przygotowaniu, reprezentuje klasę na
imprezach szkolnych, szkołę zaś w konkursach, olimpiadach, zawodach
sportowych, osiągając przy tym wysokie wyniki |
działa w samorządzie
klasowym i szkolnym, współorganizuje imprezy klasowe i szkolne, aktywnie
uczestniczy w ich przygotowaniu, reprezentuje klasę na imprezach szkolnych ,
szkołę zaś w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych |
uczestniczy w działaniach
na rzecz klasy i szkoły, zachęcony reprezentuje klasę na imprezach szkolnych,
szkołę zaś w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych |
rzadko angażuje się w
działania na rzecz klasy i szkoły,
biernie uczestniczy w uroczystościach szkolnych, bywa, że przeszkadza w ich
przebiegu, ale upomniany poprawia swoje zachowanie |
nie podejmuje działań na
rzecz klasy i szkoły, nie bierze udziału w imprezach szkolnych, przeszkadza w
przebiegu uroczystości szkolnych, lekceważy działania programowe szkoły |
nie wykazuje żadnego
zaangażowania społecznego na rzecz klasy i szkoły, nie bierze udziału w
imprezach szkolnych, lekceważy działania programowe szkoły, przeszkadza w ich
przebiegu |
|
|
Stosunek |
obecność |
systematycznie przychodzi
na zajęcia szkolne, nieobecności usprawiedliwia w terminie ustalonym w
regulaminie szkoły a zaległości w nauce nadrabia szybko i solidnie, nie ma
godzin nieusprawiedliwionych, nie spóźnia się na lekcje (pierwsze i
kolejne) |
systematycznie uczęszcza do
szkoły a nieobecności usprawiedliwia w terminie ustalonym w regulaminie
szkoły, nie ma godzin nieusprawiedliwionych, w przypadku nieobecności w
szkole szybko i solidnie nadrabia zaległości w nauce, ma najwyżej 5 spóźnień
(w ciągu roku)na zajęcia lekcyjne |
systematycznie uczęszcza na
zajęcia szkolne, jest punktualny ( dotyczy to każdej, nie tylko pierwszej
lekcji) a sporadyczne spóźnienia i
nieobecności zawsze usprawiedliwia w terminie, zgodnie z regulaminem szkoły |
czasami spóźnia się na
zajęcia ( bywa, że bez usprawiedliwienia) często zdarza mu się opuszczać
zajęcia szkolne, choć usprawiedliwia je
w terminie i zgodnie z regulaminem szkoły |
niesystematycznie uczęszcza
do szkoły, ma nieusprawiedliwione nieobecności, często spóźnia się na
zajęcia, zdarzyło mu się samodzielne opuszczenie szkoły w trakcie zajęć
lekcyjnych bez usprawiedliwienia lub
sfałszowanie go |
opuszcza zajęcia szkolne
bez usprawiedliwienia, często spóźnia się na zajęcia, samodzielnie opuszcza
szkołę w trakcie zajęć lekcyjnych bez
usprawiedliwienia lub sfałszował je
|
|
|
Stosunek |
przygotowanie |
jest zawsze przygotowany do
zajęć i aktywnie w nich uczestniczy,jest systematyczny i pilny w nauce,
maksymalnie wykorzystuje swoje możliwości w tym zakresie, z własnej
inicjatywy służy pomocą koleżeńską innym uczniom |
jest zawsze przygotowany do
zajęć i aktywnie w nich uczestniczy, jest systematyczny i pilny w nauce,
bardzo dobrze wykorzystuje swoje możliwości w tym zakresie, poproszony służy
pomocą koleżeńską innym uczniom |
przygotowuje się do zajęć,
z reguły odrabia prace domowe ( sporadyczne nieprzygotowania) jest
systematyczny w nauce i uzyskuje w niej wyniki odpowiednie do swoich
możliwości |
czasami bywa
nieprzygotowany do zajęć, sporadycznie odrabia prace domowe, osiąga wyniki na
miarę swoich możliwości i warunków, zdarza się, że hamuje aktywność innych w
toku zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych |
często nieprzygotowany do
zajęć, nie odrabia prac domowych, często hamuje aktywność innych w toku zajęć
lekcyjnych i pozalekcyjnych, przeszkadza w lekcji, utrudnia pracę
nauczycielowi |
notorycznie jest nieprzygotowany
do zajęć, bardzo często nie odrabia prac domowych, swoim zachowaniem hamuje
aktywność innych ,podczas zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych, przeszkadza w lekcji, utrudnia pracę nauczycielowi |
|
|
wypełnianie |
zawsze sumienie i wzorowo
wywiązuje się z obowiązków ucznia oraz powierzonych mu przez wychowawcę klasy
(np. obowiązki dyżurnego) lub innych nauczycieli,zawsze wykazuje chęć
współpracy z nauczycielem |
sumiennie wywiązuje się z
obowiązków ucznia oraz powierzonych
mu przez wychowawcę klasy (np. obowiązki dyżurnego) lub innych nauczycieli,
wykazuje chęć współpracy z nauczycielem |
wypełnia więszość
obowiązków ucznia oraz powierzonych mu przez wychowawcę klasy (np. obowiązki
dyżurnego) lub innych nauczycieli, wykazuje chęć współpracy z nauczycielem |
wywiązuje się z obowiązków
ucznia, wykonuje prace wskazane mu przez nauczyciela, ale zdarza mu się
zaniedbywać obowiązki, np. dyżurnego, wykazuje chęć współpracy z nauczycielem
|
nie wywiązuje się z obowiązków
ucznia a także z obowiązków
wskazanych mu przez nauczycieli, nie wypełnia obowiązków dyżurnego nie
wykazuje chęci współpracy z nauczycielem |
lekceważy obowiązki ucznia
a także obowiązki wskazane mu przez
nauczycieli, nie wypełnia obowiązków dyżurnego, nie wykazuje żadnej chęci współpracy z nauczycielem |
|
|
|
Przestrzeganie |
przestrzeganie
zasad bezpieczeństwa |
zawsze dba o bezpieczeństwo
i zdrowie własne oraz innych osób (min. przestrzega regulaminu pracowni,
nigdy nie przynosi niebezpiecznych przedmiotów i substancji,bezpiecznie
zachowuje się na przerwach szkolnych), zawsze chodzi w obuwiu zamiennym |
dba o bezpieczeństwo i
zdrowie własne oraz innych osób (min. przestrzega regulaminu pracowni, nigdy
nie przynosi niebezpiecznych przedmiotów i substancji, bezpiecznie zachowuje
się na przerwach szkolnych), zawsze chodzi w obuwiu zamiennym |
dba o bezpieczeństwo i
zdrowie własne oraz innych osób (min. przestrzega regulaminu pracowni, nigdy nie
przynosi niebezpiecznych przedmiotów i substancji, bezpiecznie zachowuje się
na przerwach), chodzi w obuwiu zamiennym |
jego nieprzemyślane
działania mogą zagrozić bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu oraz innych osób,
przeważnie stosuje się do wymagań regulaminu szkolnego, bywa, że czasami
łamie zasady zawarte w regulaminie, stara się wywiązywać z wymogów
dotyczących odpowiedniego obuwia |
nie dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz
innych osób (min. nie przestrzega regulaminu pracowni, niebezpiecznie zachowuje
się na przerwach szkolnych), lekceważy chodzenie w obuwiu zamiennym |
nie dba o bezpieczeństwo i
zdrowie własne oraz innych osób (min. nie przestrzega regulaminu pracowni,
przynosi niebezpieczne przedmioty i substancje, notorycznie i świadomie łamie
zasady zawarte w regulaminie, nie
reaguje na uwagi, nie wykazuje chęci poprawy, lekceważy chodzenie w obuwiu
zamiennym |
|
|
poszanowanie |
zawsze szanuje mienie
szkolne, własne i kolegów, zachowuje porządek w swoim miejscu nauki i zabawy |
szanuje mienie szkolne,
własne i kolegów, dba o porządek w swoim miejscu pracy i nauki, reaguje na
przejawy wandalizmu |
szanuje mienie szkolne,
własne i kolegów, dba o porządek w miejscu pracy |
w sytuacjach zniszczenia nie
wynikających ze złej woli zawsze przyznaje się do tego i naprawia wyrządzoną
szkodę, nie zawsze dba o estetykę miejsca pracy |
dewastuje mienie szkolne,
własne i kolegów, nie dba o porządek w miejscu pracy |
dewastuje mienie szkolne,
własne i kolegów, lekceważy uwagi o dbałość dotyczące porządku w miejscu
pracy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
W szczególnych
przypadkach rada pedagogiczna wraz z wychowawcą może oceniać |
|
|
|
|
||||
|
zachowania ucznia odbiegając
od wyżej przedstawionych kryteriów. |
|
|
|
|
||||
2. |
Ocenę wzorową i
bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który ani razu nie został oceniony |
|
|
|
|
||||
|
nieodpowiednio i
nagannie w kategorii "Kultura osobista". |
|
|
|
|
||||
3. |
Przy ustalaniu oceny
rocznej ocena uzyskana za I semestr jest oceną wyjściową. |
|
|
|
|
||||
4. |
Na terenie szkoły i
jej okolic obowiązuje bezwzględny zakaz palenia papierosów, |
|
|
|
|
||||
|
picia alkoholu oraz używania
środków uzależniających. |
|
|
|
|
|
|
||
|
W w/w przypadkach
rada pedagogiczna wraz z wychowawcą ocenia zachowanie ucznia |
|
|
|
|||||
|
odbiegając od wyżej
przedstawionych kryteriów. |
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|