ZASADY WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA,

KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW

ORAZ PRZEPROWADZANIA SPRAWDZIANU I EGZAMINU

W Zespole Szkół Podstawowej Nr 10 i Gimnazjum Nr 27 STO

 w Warszawie

 

 

Art.1.

Zasady ogólne.

 

1.      Zasady zostały opracowane zgodnie z Rozporządzeniem MEN w art. 22 ust.2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. nr 2572, z późniejszymi zmianami )

  1. Opracowane na podstawie: Dz.U. z 2004 r. nr 199, poz. 2046, Dz.U. z 2005 r. nr 74, poz.649, nr 108, poz.905 i nr 218, poz.1840, Dz.U. z 2006 r. nr 69, poz.487, nr 100, poz.694, nr 164, poz.1154 i nr 694, poz. 1155
  2. Zasady mają zastosowanie do wszystkich zajęć objętych planem nauczania.
  3. Zasady oceniania z religii określają odrębne przepisy

Art.2.

Cel i podstawowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania.

 

1)      Ocenianiu podlegają:

a)      osiągnięcia edukacyjne ucznia

b)      zachowanie ucznia

2)      Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.

3)      Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli i uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia i norm etycznych.

 

4)      Celami oceniania wewnątrzszkolnego są ponadto:

a)      zwięzłe i trafne poinformowanie ucznia, jego rodziców lub prawnych opiekunów o poziomie osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;

b)      udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu jego rozwoju

c)      motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu

d)      dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w uczeniu się i zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia

e)      umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej

5)      Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

a)      formułowanie przez nauczyciela wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych rocznych ( semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

b)      ustalenie kryteriów oceniania zachowania

c)      ustalenie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych  i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej  oceny klasyfikacyjnej zachowania

d)      ocenianie bieżące i ustalenie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

e)      ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

f)        przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych

g)      ustalenie warunków przekazywania rodzicom ( prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce

 

 

 

6)      Niezawisłym podmiotem oceniania uczniów jest nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, a w ocenianiu zachowania – wychowawca klasy.

7)      Ocenianie wewnątrzszkolne jest procesem, w którym wyróżnia się:

a)      ocenianie bieżące, polegające na ustaleniu ocen cząstkowych osiągnięć edukacyjnych ucznia na bieżąco i systematycznie. Przyjmuje się następujące sposoby sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia:

-        pisemne prace klasowe,

-        pisemne sprawdziany wiadomości i umiejętności,

-        testy,

-        kartkówki,

-        odpowiedzi ustne,

-        zadania praktyczne (dotyczy: plastyki, muzyki, informatyki, wychowania fizycznego),

-        prace domowe (pisemne i ustne),

-        aktywność na zajęciach lekcyjnych,

-        osiągnięcia w konkursach i olimpiadach przedmiotowych

 

b)      ocenianie dla potrzeb klasyfikacji śródrocznej przeprowadzane na koniec pierwszego semestru, polegające na ustalaniu oceny, wynikającej z ocen bieżących wystawianych uczniowi w danym semestrze, w tym z prac klasowych i testów (dotyczy wszystkich przedmiotów nauczania), mających kluczowe znaczenie w ocenie wiadomości i umiejętności ucznia z danego przedmiotu. W razie uporczywego opuszczania przez ucznia prac klasowych i testów, co nie pozwala ocenić jego wiadomości i umiejętności realizowanych w ciągu semestru lub całego roku szkolnego, nie może on otrzymać oceny semestralnej lub końcoworocznej wyższej niż dostateczna.

c)      ocenianie dla potrzeb klasyfikacji końcoworocznej polegające na analogicznym jak przy klasyfikacji śródrocznej ustaleniu oceny, która powinna być obiektywną miarą odpowiednich osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym.

 

 

8)      Uczeń oceniany jest z zajęć edukacyjnych i zachowania oddzielnie za I i za II semestr  roku szkolnego. Oceny uzyskane przez ucznia za I i II semestr są podstawą do wystawieniu rocznej oceny z zajęć edukacyjnych i zachowania.

9)      Ocena końcoworoczna nie może być wyższa o dwie noty od oceny uzyskanej przez ucznia za I lub II semestr (np. ocena dobra na semestr wyklucza otrzymanie oceny celującej na koniec roku szkolnego)  

10)  Ocena klasyfikacyjna końcoworoczna i semestralna nie może zostać poprawiona  na wniosek  ucznia lub rodzica, jeśli została wystawiona zgodnie z przyjętym w szkole trybem wystawiania oceny. 

11)  Minimalna ilość ocen cząstkowych - 3, stanowi warunek wystawienia klasyfikacyjnej oceny semestralnej

12)   Ocena semestralna i końcoworoczna jest podsumowaniem  pracy ucznia i wynika z ocen wystawionych mu w czasie trwania całego semestru. Nie ma możliwości  jednorazowego poprawienia oceny na koniec semestru w formie pracy, zaliczenia, prezentacji, projektu czy tp.

13)   Śródroczne i końcoworoczne oceny klasyfikacyjne nie są średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

14)  Oceny bieżące oraz klasyfikacyjne oceny śródroczne i końcoworoczne, będące miarą osiągnięć edukacyjnych ucznia, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się w stopniach wg następującej jednolitej skali:

 

a) stopień celujący – 6;

b) stopień bardzo dobry – 5;

c) stopień dobry – 4;

d) stopień dostateczny – 3;

e) stopień dopuszczający – 2;

f) stopień niedostateczny – 1.

 

15)  Ustalone przez nauczyciela oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia są ostateczne z      wyjątkiem końcoworocznej ( semestralnej)  klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej, która może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego, możliwość którego określa art. 6

 

16)  Błędy w pracy ucznia wynikające z dysgrafii i dysleksji nie wpływają na obniżenie oceny z przedmiotu.

17)  W klasach I – III szkoły podstawowej ocena osiągnięć edukacyjnych ucznia jest oceną opisową.

18)  Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali:

a)      zachowanie wzorowe;

b)      zachowanie bardzo dobre;

c)      zachowanie dobre

d)      zachowanie poprawne;

e)      zachowanie nieodpowiednie.

f)        zachowanie naganne

 

      19 .  Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

a)      oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;

b)      promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 20 i 21.

  1. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

  1. Uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły  - nie kończy szkoły.

 

  1. Klasowy zespół nauczycieli ocenia zachowanie ucznia podczas comiesięcznego spotkania. Oceny ustalone przez zespół nauczycieli uczących są wpisane do dziennika lekcyjnego i dzienniczka ucznia i stanowią podstawę do wystawiania oceny semestralnej lub końcoworocznej zachowania.

 

  1. Comiesięczna ocena wystawiona przez zespół nauczycieli nie może być oceną łamaną.

 

  1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania powinna przede wszystkim uwzględniać:

a)      wywiązywanie się z obowiązków ucznia

b)      postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej

c)      dbałość o honor i tradycje szkoły

d)      dbałość o piękno mowy ojczystej

e)      dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób

f)        godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią

g)      okazywanie szacunku dorosłym

  1. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna
  2. Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum

a)      jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej (semestrze programowo najwyższym) i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych (semestrach programowo niższych) w szkole danego typu, z uwzględnieniem ust. 28, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem ust. 20 i 21

b)      w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum – jeśli ponadto przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu, z zastrzeżeniem art.10 ust.2 i art. 10 ust. 19

  1. Uczeń kończy z wyróżnieniem szkołę podstawową, gimnazjum jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4.75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
  2. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

 

Art. 3.

Zasady przeprowadzania sprawdzianów, testów i prac klasowych

oraz zasady poprawiania oceny z tych prac

 

  1. Sprawdziany, prace klasowe, testy są obowiązkowe dla wszystkich uczniów
  2. Nauczyciel nie jest zobowiązany do zapowiadania kartkówki – czyli co najwyżej 15-to minutowego sprawdzianu z bieżącego materiału. Nie ma ograniczeń co do ilości kartkówek. Oceny z nich traktowane są na równi z oceną odpowiedzi ustnej.
  3. O terminie sprawdzianu, pracy klasowej, testu nauczyciel informuje uczniów z  co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, dokonując wpisu w dzienniku lekcyjnym wraz z datą wpisu
  4. W danym dniu może się odbyć tylko jeden sprawdzian, praca klasowa czy test. W ciągu tygodnia nie więcej natomiast niż trzy. Nie dotyczy to sytuacji, gdy z ważnych przyczyn (nieobecność nauczyciela, zmiany w organizacji życia szkoły) sprawdzian, praca klasowa czy test zostają przesunięte. Wówczas w jednym dniu może odbyć się więcej niż jeden sprawdzian (nie więcej jednak niż 2)
  5. Nie jest możliwe przesunięcie sprawdzianu, pracy klasowej czy testu na prośbę uczniów.

6.      Jeśli z ważnych przyczyn losowych uczeń nie może pisać w obowiązkowym terminie sprawdzianu, pracy klasowej czy testu to zobowiązany jest do jego napisania w terminie ustalonym przez nauczyciela (ustala się jeden termin napisania pracy  przez ucznia nieobecnego na terminie obowiązkowym)

  1. Sprawdzian, pracę klasową lub test nauczyciel sprawdza, ocenia i oddaje uczniom najpóźniej 2 tygodnie od przeprowadzenia.  
  2. Ustala się jeden termin poprawy sprawdzianu, pracy klasowej lub testu dla uczniów, którzy otrzymali ocenę niedostateczna lub dopuszczająca.
  3. Poprawa sprawdzianu, pracy klasowej lub testu odbywa się poza zajęciami edukacyjnymi danego przedmiotu w terminie ustalonym przez nauczyciela.
  4. Zakres materiału jest taki sam jak planowego sprawdzianu, pracy klasowej lub testu z tym, że nauczyciel decyduje o nowym układzie tematów, pytań, zadań.
  5. Ocenę z poprawionego sprawdzianu, pracy klasowej lub testu wpisuje się w dzienniku tuż po ocenie z pierwszej pracy, umieszczając między nimi ukośną kreskę.  
  6. Uczniowie klas 4 - 3g otrzymują do domu poprawione i ocenione sprawdziany, prace klasowe i testy, by mogli zapoznać się z uwagami sprawdzającego odnoszących się do popełnionych  błędów oraz z oceną. Nieoddanie sprawdzianu nauczycielowi skutkuje niemożnością otrzymania kolejnego     
  7. Sprawdziany, prace klasowe oraz testy są przechowywane przez nauczyciela do końca danego etapu edukacyjnego
  8. W klasach 0 – 3 sprawdzone i ocenione pisemnie prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniona rodzicom w ustalonym terminie ( zebranie klasowe lub dyżur nauczyciela) 
  9. Bon szczęścia nie zwalnia z klasówek, sprawdzianów, testów i kartkówek.
  10. Nie wystawia się ocen za odpowiedzi ustne, nie przeprowadza się prac klasowych i kartkówek bezpośrednio po całodziennej (do 18.00) lub kilkudniowej wycieczce szkolnej. Nie dotyczy to sprawdzianów i testów zapowiedzianych wcześniej. 

 

Art. 4.

Zasady klasyfikowania uczniów.

 

1.      Zarówno w szkole podstawowej jak i w gimnazjum wprowadza się:

1.      klasyfikacje śródroczną przed zakończeniem zajęć edukacyjnych pierwszego semestru,

2.      klasyfikację końcoworoczną przed zakończeniem zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym

2.      Klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna jest przeprowadzana odrębnie i niezależnie dla każdego z zajęć edukacyjnych objętych planem nauczania, a ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia.

3.      W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia  klasy I – III szkoły podstawowej na podstawie opinii i wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

4.      Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna (semestralna ) ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

5.      Klasyfikacja roczna w klasach I –III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

6.      W klasach I –III szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową

7.      W klasach I – III szkoły podstawowej śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest oceną opisową

8.      Na miesiąc przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym zebraniem plenarnym rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców ( prawnych opiekunów) o prognozowanych dla niego rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych  i przewidywanej rocznej (semestralnej) ocenie klasyfikacyjnej zachowania. Prognozowane oceny otrzymuje uczeń i rodzice na piśmie, w czasie zebrania klasowego. Rodzic podpisuje przyjęcie do wiadomości ocen prognozowanych zapisanych w dzienniku.   

9.      Klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i śródrocznej (rocznej) oceny klasyfikacyjnej zachowania.

10.  Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej ( semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. 

11.  Uczeń, który nie może być klasyfikowany (lub nie zdał odpowiedniego egzaminu klasyfikacyjnego) na koniec I semestru, nie może być klasyfikowany na koniec roku szkolnego.

12.  W razie nieobecności nieusprawiedliwionych zgodę na egzamin klasyfikacyjny może wyrazić rada pedagogiczna, jeżeli uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) o taką zgodę poproszą.

13.   Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

14.  Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w trybie i terminach określonych w art.7.

15.  Począwszy od klasy IV szkoły podstawowe, uczeń który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych wypadkach (choroba, trudna sytuacja rodzinna lub inne zdarzenie losowe) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzaminy poprawkowe z dwóch zajęć edukacyjnych, jeżeli uczeń lub jego rodzice (opiekunowie prawni) o takie egzaminy proszą.

16.  Tryb i terminy egzaminów poprawkowych określone są w art.6.

17.  Śródroczne i roczne ( semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne, obowiązkowe zajęcia edukacyjne a śródroczną i roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy po uzyskaniu opinii nauczycieli i uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.

18.  Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem ust. 19

19.  Uczeń lub jego rodzice ( prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.

20.  W przypadku stwierdzenia, ze roczna (semestralna) ocena  klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

c)      w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ( semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych

d)      w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania  - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

21.  Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust.20 pkt a uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami ( prawnymi opiekunami)

1.      W skład komisji wchodzą:

a)      w przypadku ustalenia rocznej  (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

-        dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji.

-        nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne

-        dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne

b)      w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

-        dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze stanowisko – jako przewodniczący komisji.

-        wychowawca klasy

-        wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie

-        pedagog

-        psycholog

-        przedstawiciel samorządu uczniowskiego

-        przedstawiciel rady rodziców

22.  Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęcia edukacyjnego oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od oceny ustalonej przez odpowiedniego nauczyciela lub wychowawcę. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna z wyjątkiem niedostatecznej rocznej ( semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem art.4 ust. 15

23.  Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:

a)      w przypadku rocznej ( semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

-        skład komisji

-        termin sprawdzianu

-        zadania ( pytania) sprawdzające

-        wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę

a)      w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

-        skład komisji

-        termin posiedzenia komisji

-        wynik głosowania

-        ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem

Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

24.  Do protokółu, o którym jest mowa w ust.24 pkt a, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.

25.  Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 20 pkt a w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

26.  Przepisy ust. 19 – 26 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej  ( semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.  

27.  Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.

 

Art. 5.

Warunki promowania uczniów.

 

  1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem art. 2 ust. 20  i 21 oraz art. 6 ust. 11.
  2. Uczeń gimnazjum może być jeden raz w ciągu tego etapu edukacyjnego promowany do następnej klasy z końcoworoczną oceną niedostateczną z jednego z zajęć edukacyjnych. Zgodę na taką promocję wyraża rada pedagogiczna uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia.

 

Art. 6.

Egzamin poprawkowy.

 

  1. Egzamin poprawkowe  składa się z części pisemnej i części ustnej. Wyjątkiem są egzaminy poprawkowe z plastyki, muzyki, informatyki, techniki i wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
  2. Szczegółowy tryb prowadzenia określonego egzaminu oraz pytania egzaminacyjne ustala właściwa komisja egzaminacyjna.
  3. Komisja egzaminacyjna jest powoływana przez dyrektora szkoły w składzie:

a)      przewodniczący komisji, którym jest dyrektor szkoły albo nauczyciel, zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze

b)      egzaminator, którym jest nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,

c)      członek komisji, którym jest nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

  1. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub z innych przyczyn. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same  zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
  2. W uzasadnionych przypadkach w skład komisji egzaminu poprawkowego dyrektor szkoły może powołać nauczyciela zatrudnionego w innej szkole. Powołanie takie jest uzgodnione z dyrektorem tej szkoły.
  3. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, który musi zawierać:

a)      przedmiot egzaminu i nazwisko egzaminowanego ucznia,

b)      termin egzaminu i czas jego trwania,

c)      pytania egzaminacyjne,

d)      skład komisji egzaminacyjnej,

e)      wynik egzaminu oraz ocenę ustaloną przez komisję.

Do protokołu dołącza się pisemną pracę ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

  1. Ocena, jaką uczeń uzyskał w wyniku egzaminu poprawkowego, jest jego ostateczną oceną klasyfikacyjną.
  2. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły. Termin ten powinien przypadać w ostatnim tygodniu ferii zimowych lub ferii letnich
  3. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może do niego przystąpić w terminie dodatkowym wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września lub marca
  4. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej. 
  5. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te zajęcia edukacyjne są zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej

 

Art. 7.

Egzamin klasyfikacyjny.

 

  1. Termin lub terminy egzaminów klasyfikacyjnych ustala dyrektor szkoły, uzgadniając to z zainteresowanym uczniem i jego rodzicami (opiekunami prawnymi).
  2. Przed egzaminem klasyfikacyjnym  uczeń powinien otrzymać, co najmniej na miesiąc przed terminem egzaminu, pisemnie sformułowany zakres zagadnień (tematów) egzaminacyjnych.
  3. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danego obowiązkowego zajęcia edukacyjnego w obecności nauczyciela takiego samego lub pokrewnego obowiązkowego zajęcia.
  4. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej. Wyjątkiem są egzaminy klasyfikacyjne z plastyki, muzyki, informatyki (techniki), wychowania fizycznego, które są jednoczęściowe i mają formę ćwiczeń praktycznych.
  5. Egzamin klasyfikacyjny zdają również uczniowie, którzy:

a)      realizują indywidualny tok nauczania określony odrębnymi przepisami,

b)      spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

  1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia o którym mowa w ust. 5 pkt. b nie obejmuje przedmiotów; technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne.
  2. Egzamin dla ucznia o którym jest mowa w ust. 5 pkt. b przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.
  3. W skład komisji wchodzą:

a)      przewodniczący, którym jest dyrektor szkoły lub nauczyciel zajmujący w tej szkole inne kierownicze stanowisko

b)      nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych przewidzianych w szkolnym planie nauczania

  1. W czasie trwania egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni – w  charakterze obserwatorów – rodzice ( prawni opiekunowie) dziecka, nie wolno im jednak wchodzić w skład komisji, powołanej przez dyrektora.
  2. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół, który musi zawierać;

a)      imiona i nazwiska nauczycieli, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego dla ucznia, o którym jest mowa w ust. 5 pkt. b – skład komisji

b)      termin egzaminu oraz czas jego trwania,

c)      zadania ( ćwiczenia) egzaminacyjne

d)      wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny

Do protokołu dołącza się pisemną prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia, w którym wpisuje się datę egzaminu klasyfikacyjnego oraz ocenę z tego egzaminu.

  1. Ocena, jaką uczeń uzyskał w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest jego ostateczną oceną klasyfikacyjną.
  2. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się ”nieklasyfikowany”.
  3. Ustalona przez nauczyciela lub uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ( semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna
  4. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, zastrzeżeniem art. 4 ust.15 i ust.19 - 27
  5. Uczeń, który z uzasadnionych przyczyn nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w ustalonym terminie, może do niego przystąpić w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

Art. 8.

Okoliczności procesu oceniania i klasyfikowania.

 

1.      Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

2.      Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców ( prawnych opiekunów)

3.      Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne, a także protokoły z egzaminów klasyfikacyjnych lub poprawkowych, uczeń i jego rodzice (opiekunowie prawni) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczycieli lub przez dyrektora szkoły.

4.      Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić. Uzasadnione i skomentowane powinny być w szczególności śródroczne i końcoworoczne oceny klasyfikacyjne, oceny pisemnych prac kontrolnych oraz oceny zachowania.

5.      Na wniosek ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemnie prace kontrolne oraz inną dokumentację dotycząca oceniania ucznia jest udostępniona uczniowi lub jego rodzicom ( prawnym opiekunom)

6.      Jeżeli klasyfikacja śródroczna wskazuje, że poziom ucznia uniemożliwia lub istotnie utrudnia kontynuowanie nauki w klasie, szkoła stworzy uczniowi, w miarę swoich możliwości i po rozpatrzeniu celowości pomocy, szansę uzupełnienia braków.

1.      Na wniosek nauczyciela poszczególnych zajęć edukacyjnych, wychowawcy, psychologa szkolnego i po jego akceptacji przez radę pedagogiczną uczeń może otrzymać pomoc w takich formach jak:

a)      doraźne konsultacje z nauczycielem poszczególnych zajęć edukacyjnych,

b)      wielopoziomowa praca na lekcji, dostosowana do możliwości ucznia,

c)      pomoc koleżeńska organizowana przez wychowawców w porozumieniu z nauczycielami poszczególnych zajęć edukacyjnych.

7.      Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:

a)      wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych ( semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania

b)      sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów

c)      warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych

8.      Nauczyciel jest zobowiązany indywidualizować wymagania edukacyjne, dostosowując je do poziomu rozwoju i możliwości uczenia się poszczególnych uczniów. Powinien podwyższyć wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia zdolnego lub wykazującego zdolności do określonego przedmiotu, szczególnie zaś obniżyć wymagania edukacyjne w stosunku do uczniów, u których poradnia psychologiczno – pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna stwierdziła pisemnie specyficzną trudność uczenia się i określony deficyt rozwojowy.

9.      Przy ustalaniu oceny z muzyki, plastyki, informatyki (techniki) wychowania fizycznego – jeżeli nie są one zajęciami kierunkowymi – należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. Same osiągnięcia ucznia i ich bezwzględny poziom mają dla oceny znaczenie drugorzędne.

10.   W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły zwalnia ucznia, na czas określony, z zajęć wychowania fizycznego, informatyki, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza. W  razie zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, informatyki, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”. Zwolnienie z zajęć wychowania fizycznego nie ma negatywnego wpływu na promocję ucznia.

11.  Dyrektor szkoły na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboka dyslekcją rozwojową z drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu  nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”

 

Art. 9.

Tryb wystawiania i kryteria ocen zachowania.

1.      Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, udziale w życiu klasy i środowiska, postawach wobec kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły i innych osób.

2.      Uczeń szkoły podstawowej i gimnazjum powinien:

a)      swoim zachowaniem nie przeszkadzać i nie szkodzić innym,

b)      nie hałasować, do szkoły wchodzić i wychodzić z niej spokojnie, przestrzegając zasad bezpieczeństwa,

c)      w sposób odpowiedzialny korzystać z mienia szkoły, dbając o wspólne dobro: książki, sprzęt klasowy, środki dydaktyczne, urządzenia szkolne itp.,

d)      dbać o dobrą opinię szkoły, nie tylko na jej terenie,

e)      troszczyć się o środowisko naturalne i nie dopuszczać do jego dewastacji,

f)        zapracować na pozytywną opinię o sobie oraz nigdy nie zapominać o tym, że wymaga to stałej samokontroli i wewnętrznej dyscypliny,

g)      szanować zdrowie swoje i innych, dbać o higienę osobistą, nie palić papierosów, nie spożywać napojów alkoholowych,

h)      ciągle dążyć do osiągania lepszych ocen i poszerzania swojej wiedzy,

i)        pomagać kolegom, którzy tej pomocy potrzebują,

j)        nie narażać siebie na negatywne uwagi nauczycieli, pracowników szkoły i nie prowokować kolegów do zachowań mogących ich sprowokować,

k)      na terenie szkoły i poza nią zachowywać się kulturalnie; nie używać wulgaryzmów,

l)        usprawiedliwiać nieobecności i spóźnienia,

m)    uczestniczyć aktywnie w uroczystościach szkolnych i pozaszkolnych,

n)      być asystentem wychowawcy i nauczycieli, chętnie pomagając w organizowaniu lekcji i innych wspólnych zajęć,

o)      odważnie wyrażać opinie na temat spraw dziejących się wokół i włączać się w życie szkoły,

p)      respektować decyzje dyrekcji i Rady Pedagogicznej,

q)      szanować innych, swoich kolegów oraz samego siebie, postępując zawsze godnie, honorowo i zgodnie z własnym sumieniem i przekonaniami.

 

3.      Na początku roku szkolnego wychowawca jest zobowiązany jasno przedstawić uczniowi:

a)      kto i w jaki sposób proponuje oceny zachowania (samoocena, ocena klasy, ocena nauczycieli; wychowawca),

b)      jakie są kryteria poszczególnych ocen zachowania.

 

4.      Ocenę zachowania ustala wychowawca (uwzględniając samoocenę ucznia); ocenę zespołu; nauczycieli, na tydzień przed klasyfikacją śródroczną i końcoworoczną.

 

5.      Ocena zachowania może ulec zmianie w czasie posiedzenia rady pedagogicznej w razie, gdy zaistnieją nowe okoliczności, które nie były brane pod uwagę w czasie ustalania oceny, ale tylko przy aprobacie wychowawcy.

 

6.      Oceny zachowania końcoworoczne są ocenami uwzględniającymi zachowanie uczniów w całym roku szkolnym.

 

7.      W uzasadnionych wychowawczo sytuacjach (psychiczne predyspozycje ucznia, postawa wobec stawianych mu zarzutów, sporadyczność przewinień, widoczna poprawa zachowania), uwzględniając najlepszą znajomość wychowanka, przyznaje się wychowawcy prawo do podniesienia oceny, mimo, że uczeń nie spełnia wszystkich wymaganych przy danej ocenie kryteriów.

 

  

 

 

 

Ocena zachowania uwzględnia w szczególności:

 

 

 

 

 

 

 

 

1) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym ( stosunek do obowiązków szkolnych, zaangażowanie w życie klasy i szkoły)

 

 

 

 

2) przestrzeganie zasad kultury i współżycia społecznego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAKRES

KATEGORIA

KRYTERIA OCEN ZACHOWANIA

 

 

wzorowe

bardzo dobre

dobre

poprawne

nieodpowiednie

naganne

 

 

Kultura
osobista

kultura
bycia

wyróżnia się wysoką kulturą osobistą wobec wszystkich pracowników szkoły, uczniów a także w swoim środowisku;prezentuje taką postawę na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę, zawsze szanuje symbole narodowe i tradycje szkoły

wyróżnia się  kulturą osobistą wobec wszystkich pracowników szkoły, uczniów a także w swoim środowisku;prezentuje taką postawę na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę, szanuje symbole narodowe i tradycje szkoły

cechuje go kultura osobista i kultura zachowań wobec wszystkich pracowników szkoły i uczniów, prezentuje taką postawę na zajęciach  organizowanych przez szkołę, szanuje symbole narodowe i tradycje szkoły

cechuje go kultura osobista i kultura zachowań  wobec osób dorosłych i kolegów, zdarzają mu się sporadyczne niewłaściwe zachowania, ale reaguje na zwróconą mu uwagę przez nauczyciela we właściwy sposób

jego zachowanie nie zawsze jest właściwe wobec dorosłych i kolegów, cechuje go niska kultura osobista, zachowuje się lekceważąco wobec symboli narodowych i tradycji szkoły, w sytuacjach niewłaściwego zachowania z własnej inicjatywy nie przeprosi i nie zawsze reaguje na zwracaną mu uwagę ( lub reaguje w sposób niewłaściwy)

cechuje go niska kultura osobista, używa wulgarnych gestów, słownictwa w stosunku do kolegów i osób dorosłych, jego zachowanie narusza powszechnie przyjęte normy, mimo oddziaływań wychowawczych nie zmienia prezentowanych zachowań

 

 

wygląd

zawsze dba o swój wygląd zewnętrzny, ubiera się adekwatnie do sytuacji i miejsca: na co dzień ubiera się schludnie i estetycznie, w dni uroczyste przychodzi w stroju galowym

dba o swój wygląd zewnętrzny, ubiera się adekwatnie do sytuacji i miejsca, przestrzegając zasad zapisanych w regulaminie szkoły dotyczącym tego punktu

reaguje na uwagi nauczyciela dotyczące odpowiedniego ubioru i wyglądu, upomniany poprawia go i pamięta o tym w przyszłości

z reguły niechętnie reaguje na uwagi nauczyciela dotyczące odpowiedniego ubioru i wyglądu, ale upomniany poprawia go i pamięta o tym w przyszłości

niechętnie reaguje na uwagi nauczyciela dotyczące odpowiedniego ubioru i wyglądu, upomniany nie poprawia go mimo polecenia nauczyciela

nie reaguje na uwagi nauczyciela dotyczące odpowiedniego ubioru i wyglądu, upomniany nie poprawia go mimo polecenia nauczyciela

 

 

Kultura
osobista

kultura
słowa

zawsze dba o czystość języka polskiego, nigdy nie używa wulgarnego słownictwa, obraźliwych gestów

zawsze dba o czystość języka polskiego, nie używa wulgarnego słownictwa, obraźliwych gestów

dba o czystość języka polskiego,  nie używa wulgarnego słownictwa, obraźliwych gestów

zdarza mu się używać wulgaryzmów, obraźliwych gestów, nie zawsze reaguje na zwracaną mu uwagę

używa wulgaryzmów, obraźliwych gestów, nie reaguje na zwracaną mu uwagę

używa wulgaryzmów, obraźliwych gestów, nie reaguje na zwracaną mu uwagę

 

 

Zachowania
społeczne

postawy
wobec
innych

z własnej inicjatywy pomaga innym, zawsze z szacunkiem odnosi się do innych, dostrzega ich potrzeby, nie ma żadnych uwag o negatywnym zachowaniu w dzienniku, dzienniczku szkolnym, zeszycie korespondencji

z własnej inicjatywy lub na prośbę nauczyciela pomaga innym, zawsze z szaczunkiem odnosi się do innych, dostrzega ich potrzeby, nie ma  uwag o niewłaściwym zachowaniu w dzienniku, dzienniczku szkolnym, zeszycie korespondencji

poproszony o pomoc chętnie  pomaga, z szacunkiem odnosi się do innych, dostrzega ich potrzeby, w przypadku sporadycznego, niewłaściwego zachowania potrafi przeprosić i z własnej inicjatywy naprawić swój błąd

poproszony o pomoc, czasami pomaga, ale sam  nie wykazuje inicjatywy na rzecz innych, w sytuacjach  niewłaściwego zachowania potrafi przeprosić i  naprawić swój błąd po zwróceniu mu uwagi, sporadycznie zdarzały mu się działania na szkodę innych,   z reguły spełnia wymagania zawarte w kryterium oceny dobrej, ale zdarzyła mu się sytuacja uwzględniona w kryterium oceny nieodpowiedniej

zdarza mu się mieć lekceważący stosunek do pracowników szkoły i kolegów, naruszać ich godność osobistą, prawa innych, znęca się fizycznie lub psychicznie, zachowanie zagraża bezpieczeństwu  innych

ma lekceważący stosunek do pracowników szkoły i kolegów, narusza ich godność osobistą, prawa innych, znęca się fizycznie lub psychicznie, wdaje się w bójki i kłótnie, jego zachowanie zagraża bezpieczeństwu innych, nie wykazuje poprawy mimo zastosowanych środków zaradczych

 

 

Zachowania
społeczne

udział
w życiu
klasy
i szkoły

aktywnie działa w samorządzie klasowym i szkolnym, jest inicjatorem imprez klasowych i szkolnych, aktywnie uczestniczy w ich przygotowaniu, reprezentuje klasę na imprezach szkolnych, szkołę zaś w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych, osiągając przy tym wysokie wyniki

działa w samorządzie klasowym i szkolnym, współorganizuje imprezy klasowe i szkolne, aktywnie uczestniczy w ich przygotowaniu, reprezentuje klasę na imprezach szkolnych , szkołę zaś w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych

uczestniczy w działaniach na rzecz klasy i szkoły, zachęcony reprezentuje klasę na imprezach szkolnych, szkołę zaś w konkursach, olimpiadach, zawodach sportowych

rzadko angażuje się w działania  na rzecz klasy i szkoły, biernie uczestniczy w uroczystościach szkolnych, bywa, że przeszkadza w ich przebiegu, ale upomniany poprawia swoje zachowanie

nie podejmuje działań na rzecz klasy i szkoły, nie bierze udziału w imprezach szkolnych, przeszkadza w przebiegu uroczystości szkolnych, lekceważy działania programowe szkoły

nie wykazuje żadnego zaangażowania społecznego na rzecz klasy i szkoły, nie bierze udziału w imprezach szkolnych, lekceważy działania programowe szkoły, przeszkadza w ich przebiegu

 

 

Stosunek
do
obowiązków
szkolnych

obecność
i punktualność
na zajęciach

systematycznie przychodzi na zajęcia szkolne, nieobecności usprawiedliwia w terminie ustalonym w regulaminie szkoły a zaległości w nauce nadrabia szybko i solidnie, nie ma godzin nieusprawiedliwionych, nie spóźnia się na lekcje (pierwsze i kolejne) 

systematycznie uczęszcza do szkoły a nieobecności usprawiedliwia w terminie ustalonym w regulaminie szkoły, nie ma godzin nieusprawiedliwionych, w przypadku nieobecności w szkole szybko i solidnie nadrabia zaległości w nauce, ma najwyżej 5 spóźnień (w ciągu roku)na zajęcia lekcyjne

systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne, jest punktualny ( dotyczy to każdej, nie tylko pierwszej lekcji)   a sporadyczne spóźnienia i nieobecności zawsze  usprawiedliwia  w terminie, zgodnie z regulaminem szkoły

czasami spóźnia się na zajęcia ( bywa, że bez usprawiedliwienia) często zdarza mu się opuszczać zajęcia szkolne, choć usprawiedliwia je  w terminie i zgodnie z regulaminem szkoły

niesystematycznie uczęszcza do szkoły, ma nieusprawiedliwione nieobecności, często spóźnia się na zajęcia, zdarzyło mu się samodzielne opuszczenie szkoły w trakcie zajęć lekcyjnych bez  usprawiedliwienia lub sfałszowanie go 

opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia, często spóźnia się na zajęcia, samodzielnie opuszcza szkołę w trakcie zajęć lekcyjnych bez  usprawiedliwienia lub sfałszował je  

 

 

Stosunek
do obowiązków
szkolnych

przygotowanie
i udział
w zajęciach

jest zawsze przygotowany do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy,jest systematyczny i pilny w nauce, maksymalnie wykorzystuje swoje możliwości w tym zakresie, z własnej inicjatywy służy pomocą koleżeńską innym uczniom

jest zawsze przygotowany do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy, jest systematyczny i pilny w nauce, bardzo dobrze wykorzystuje swoje możliwości w tym zakresie, poproszony służy pomocą koleżeńską innym uczniom

przygotowuje się do zajęć, z reguły odrabia prace domowe ( sporadyczne nieprzygotowania) jest systematyczny w nauce i uzyskuje w niej wyniki odpowiednie do swoich możliwości

czasami bywa nieprzygotowany do zajęć, sporadycznie odrabia prace domowe, osiąga wyniki na miarę swoich możliwości i warunków, zdarza się, że hamuje aktywność innych w toku zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych

często nieprzygotowany do zajęć, nie odrabia prac domowych, często hamuje aktywność innych w toku zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, przeszkadza w lekcji, utrudnia pracę nauczycielowi

notorycznie jest nieprzygotowany do zajęć, bardzo często nie odrabia prac domowych, swoim zachowaniem hamuje aktywność innych ,podczas zajęć lekcyjnych  i pozalekcyjnych, przeszkadza w lekcji, utrudnia pracę nauczycielowi

 

 

wypełnianie
powierzonych
obowiązków

zawsze sumienie i wzorowo wywiązuje się z obowiązków ucznia oraz powierzonych mu przez wychowawcę klasy (np. obowiązki dyżurnego) lub innych nauczycieli,zawsze wykazuje chęć współpracy z nauczycielem

sumiennie wywiązuje się z obowiązków ucznia oraz  powierzonych mu przez wychowawcę klasy (np. obowiązki dyżurnego) lub innych nauczycieli, wykazuje chęć współpracy z nauczycielem

wypełnia więszość obowiązków ucznia oraz powierzonych mu przez wychowawcę klasy (np. obowiązki dyżurnego) lub innych nauczycieli, wykazuje chęć współpracy z nauczycielem

wywiązuje się z obowiązków ucznia, wykonuje prace wskazane mu przez nauczyciela, ale zdarza mu się zaniedbywać obowiązki, np. dyżurnego, wykazuje chęć współpracy z nauczycielem

nie wywiązuje się z obowiązków ucznia a także z  obowiązków wskazanych mu przez nauczycieli, nie wypełnia obowiązków dyżurnego nie wykazuje chęci współpracy z nauczycielem

lekceważy obowiązki ucznia a także   obowiązki wskazane mu przez nauczycieli, nie wypełnia obowiązków dyżurnego, nie wykazuje żadnej  chęci współpracy z nauczycielem

 

 

Przestrzeganie
regulaminu

przestrzeganie zasad bezpieczeństwa

zawsze dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób (min. przestrzega regulaminu pracowni, nigdy nie przynosi niebezpiecznych przedmiotów i substancji,bezpiecznie zachowuje się na przerwach szkolnych), zawsze chodzi w obuwiu zamiennym

dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób (min. przestrzega regulaminu pracowni, nigdy nie przynosi niebezpiecznych przedmiotów i substancji, bezpiecznie zachowuje się na przerwach szkolnych), zawsze chodzi w obuwiu zamiennym

dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób (min. przestrzega regulaminu pracowni, nigdy nie przynosi niebezpiecznych przedmiotów i substancji, bezpiecznie zachowuje się na przerwach), chodzi w obuwiu zamiennym

jego nieprzemyślane działania mogą zagrozić bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu oraz innych osób, przeważnie stosuje się do wymagań regulaminu szkolnego, bywa, że czasami łamie zasady zawarte w regulaminie, stara się wywiązywać z wymogów dotyczących odpowiedniego obuwia

nie  dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób (min. nie przestrzega regulaminu pracowni, niebezpiecznie zachowuje się na przerwach szkolnych), lekceważy chodzenie w obuwiu zamiennym

nie dba o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób (min. nie przestrzega regulaminu pracowni, przynosi niebezpieczne przedmioty i substancje, notorycznie i świadomie łamie zasady zawarte  w regulaminie, nie reaguje na uwagi, nie wykazuje chęci poprawy, lekceważy chodzenie w obuwiu zamiennym

 

 

poszanowanie
mienia

zawsze szanuje mienie szkolne, własne i kolegów, zachowuje porządek w swoim miejscu nauki i zabawy

szanuje mienie szkolne, własne i kolegów, dba o porządek w swoim miejscu pracy i nauki, reaguje na przejawy wandalizmu

szanuje mienie szkolne, własne i kolegów, dba o porządek w miejscu pracy

w sytuacjach zniszczenia nie wynikających ze złej woli zawsze przyznaje się do tego i naprawia wyrządzoną szkodę, nie zawsze dba o estetykę miejsca pracy 

dewastuje mienie szkolne, własne i kolegów, nie dba o porządek w miejscu pracy

dewastuje mienie szkolne, własne i kolegów, lekceważy uwagi o dbałość dotyczące porządku w miejscu pracy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

W szczególnych przypadkach rada pedagogiczna wraz z wychowawcą może oceniać

 

 

 

 

 

zachowania ucznia odbiegając od wyżej przedstawionych kryteriów.

 

 

 

 

2.

Ocenę wzorową i bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który ani razu nie został oceniony

 

 

 

 

 

nieodpowiednio i nagannie w kategorii "Kultura osobista".

 

 

 

 

3.

Przy ustalaniu oceny rocznej ocena uzyskana za I semestr jest oceną wyjściową.

 

 

 

 

 4.

Na terenie szkoły i jej okolic obowiązuje bezwzględny zakaz palenia papierosów, 

 

 

 

 

 

picia alkoholu oraz używania środków uzależniających.

 

 

 

 

 

 

 

W w/w przypadkach rada pedagogiczna wraz z wychowawcą ocenia zachowanie ucznia

 

 

 

 

odbiegając od wyżej przedstawionych kryteriów.